طرح درس

بسمه تعالی



نام درس: اختلالات عاطفی- رفتاری دوره:دکتری مدرس: دکتر غباری

هدف: هدف از تدریس این درس آشنا نمودن دانشجویان با دانش آموزان با اختلالات عاطفی- رفتاری، تشخیص این کودکان، جایابی آموزشی و یاددهی آموزش های مناسب برای این گروه از دانش آموزان می باشد. همچنین در این درس سعی می شود ارتباط بین روش های آموزشی، اصول حاکم بر آنها و نظریه های تبیین کننده این اصول آموزش داده شود. روشهای تحقیق اختلا های عاطفی ـ رفتاری، علل و ترسیم آنها مورد بحث و نقادی قرار می گیرد. علاوه بر این روشهای ساخت مقیاس های معتبر در راستای اهداف مختلف سنجش و ارزشیابی و تشخیص در این درس مورد بررسی قرار می گیرد. مطالب زیر در راستای رسیدن به اهداف آموزشی در این درس مورد بررسی قرار می گیرد.



الف) تعریف اختلالات عاطفی- رفتاری

1) تعاریف و اصطلاحات به کار گرفته شده در این حوزه

2) تعریف باور (Bower) و تغییرات آن توسط روانشناسان فدرال

3) تعریف فدرال

4) مشکلات ارائه تعریف جامع و مانع در این حوزه

5) اهمیت تعریف



ب) گسترة مساله و مشکل اختلالات عاطفی- رفتاری

1) معنای شیوع و انتشار

2) روش های برآورد شیوع و انتشار

3) مسایل و مشکلات تعریف دقیق



ج) الگوی های مفهومی تبیین کننده اختلالات عاطفی- رفتاری

1) رویکرد زیستی

2) رویکرد روان- پویایی

3) رویکرد روانی- آموزشی

4) رویکرد انسان گرایی

5) رویکرد اکولوژیکی

6) رویکرد رفتاری

7) تدوین یک الگوی انسجام یافته

د) سنجش و اندازه گیری

1) اهداف سنجش و اندازه گیری

2) روش های سنجش و اندازه گیری

3) طبقه بندی اختلالات عاطفی- رفتاری

4) روایی و پایایی روش ها و ابزارهای اندازه گیری



ه) ارزشیابی با هدف تدریس و مداخله

1) ارزشیابی برای احراز شرایط دریافت خدمات قانونی

2) ارزشیابی با هدف مداخله آموزشی

3) تهیه برنامه آموزشی انفرادی

4) ارزشیابی برای دریافت پس خوراند برای تغییر برنامه و روش تدریس



و) علل اختلالات عاطفی- رفتاری

1) عوامل زیستی و بیوژیکی

2) عوامل خانوادگی

3) عوامل مدرسه ای

4) عوامل فرهنگی



ذ) انواع اختلالات عاطفی- رفتاری

1) اختلالات توجه و فزون کنشی

2) پرخاشگری

3) اختلالات کرداری

4) بزهکاری، استفاده از مواد مخدر و رفتارهای نابهنجار جنسی

5) اضطراب

6) افسردگی و خودکشی

7) اسکیزوفرنی



ارزشیابی از فرایند یادگیری در کلاس درس

1) کار عملی (پژوه تحقیقاتی در ارتباط با درس)

2) امتحان آخر ترم







منابع درسی



1). Kauffman, J.M. (2008). Characteristic of emotional and behavioral disorders of children and youth.



2). Kaplan & Sadock (2000). Comprehensive Books of psychiatry, Lippincott Williams & Wilkins.

3) مباحث کلاسی





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر